Oorsprong

”Toen ik in 2009 het eerste team ging begeleiden, sprong ik in elk gat, had ik weinig idee wat mijn lichaam mij vertelde tijdens een sessie en deed ik wat ik dacht dat goed was voor het team”. Met te weinig zicht op mijn eigen script, mijn innerlijke polariteiten en mijn ijsberg, werkte ik (te) te hard en vroeg ik mij (te) weinig af of dat wat ik deed goed was voor het team. Ik was een bouwer en verbinder! Tegelijkertijd hield ik niet van conflicten en hele harde confrontaties.

Maaike Hoogenboom-Westerbeek is de oprichter van deze leergang. Vanuit haar werk als teamcoach en train-de-trainer ziet zij dat de groeiende vraag naar teamcoaches en organisatiecoaches. Steeds meer teamcoaches zoeken naar een opleiding die gaat over henzelf! Te leren over zichzelf als professional. Veel opleidingen en cursussen gaan over het aanbieden van methodes aan teams en organisaties. Deze leergang gaat over jou als teamcoach!

Haar motto ”een leven lang leren’ bracht haar naar prachtige opleidingen, cursussen en workshops. Meestal gingen die over de inhoud: groepsdynamiek, weerstand, de fases van teamontwikkeling, DISC, Drijfveren, NLP en ga zo maar door. De opleiding Helder waarnemen, Deep Democracy (level 1-3), Organisatie-opstellingen en Systemisch Werk gaven haar een ruimere blik. Dat er zoveel meer is dan wat er te leren valt uit een boekje.

Dat het luisteren naar dat wat er niet gezegd wordt, naar energie en wat er is in de ruimte, een extra laag toevoegt. Dat het benoemen van al dat, goed is voor de groep. Maar dat het regelmatig ook gewoon te laten binnen een groep ook helend kan zijn. Helpen door niet te helpen.

Zij geeft regelmatig trainingen aan teamcoaches, trainers en hr professionals en zij ervaart vaak de behoefte naar verdieping. Een behoefte naar vertragen, verdiepen, ontdekken en onderzoeken. Het zaadje voor deze leergang werd jaren geleden geplant.

“Laten we op onze ontdekkingsreis naar onszelf, alles aankijken wat van ons is en leren zien wat van de ander is. Zodat we dat doen wat goed is voor de groep. Hard werken doe ik nu een stuk minder én ik werk van binnenuit! Weet signalen die ik fysiek waarneem goed in te zetten zodat die dienend zijn voor de groep. Ik luister meer, gebruik minder woorden en laat informatie door mij heen komen. Deze leergang neemt jou mee op jouw ontdekkingstocht en leert jou dat te doen wat goed is voor de groep. En daarmee voor jezelf. ”

Deze leergang leert jou over jou, als professional én als mens.

Samen met een team van zeer ervaren professionals verwelkomen wij jou.

Jezelf inzetten als instrument zodat het team voorbij kan groeien aan belemmerende teampatronen.

Ons doel

Wij hebben een duidelijk doel: zoveel mogelijk teamcoaches en organisatiecoaches leren om zichzelf als instrument in te zetten bij trajecten. Om alles wat er is te omarmen en te leren begrijpen wat hun lichaam ‘verteld’ tijdens een sessie. Om ze te leren inzien wie ze zijn, hoe krachtig ze zijn en wat er mogelijk is als zij zichzelf als persoon én als professional kennen.

DE DOCENTEN

Maaike Hoogenboom Westerbeek
Maaike Hoogenboom Westerbeek- Docent-
Maaike is de hoofddocent van deze leergang. Door haar jarenlange ervaring in het trainen en coachen van teams en professionals kan zij als geen ander professionals opleiden, begeleiden en spiegelen. Als het spannend wordt of de emoties hoog opspelen, vertraagt Maaike zo mooi. In alle rust accepteren wat er is – en alle tijd geven die het nodig heeft. Werkend vanuit het lege midden. Zo laat zij anderen leren en verder ontwikkelen. Meesterlijk!
Mariette Hamer
Mariette Hamer- Gastdocent -
Als geen ander kan Mariette jou meenemen in de thema’s polarisatie, weerstand en (innerlijke) conflicten. Mariette doorgrondt patronen, triggers, valkuilen en mogelijkheden. Met veel precisie, zorgvuldigheid en kunde. Scherp, daadkrachtig en met volledige aandacht voor de mens.
Ralph de Backer
Ralph de Backer- Gastdocent -
Jarenlange ervaring met het trainen en begeleiden van mensen (individueel en in groepen), bijvoorbeeld op het gebied van persoonlijk leiderschap en systemisch werk. In zijn essentie is Ralph nieuwsgierig en dat helpt hem om ‘oordeelloos te onderzoeken’ en maakt hem ‘eerlijk in het teruggeven van waarnemingen, ook al is het pijnlijk’. Ralph schrijft momenteel, in zijn vrije tijd, ook aan een proefschrift over het systemisch gedachtegoed.

IMPACT

De impact van deze leergang
  • Je leert jezelf als instrument in te zetten en impactvolle interventies te doen. Je gaat meer vrijheid ervaren als professional en als mens.

  • Je gaat ervaren dat nog harder werken en nog beter je best doen uiteindelijk alleen maar ten koste van jezelf gaat. Dat leer je los te laten en vanuit ontspanning te gaan werken.

  • Als teamcoach en professional leer je jezelf beter kennen. Deze inzichten reizen voor altijd met je mee. Op je werk en privé.

  • Opdrachtgevers ga je beter leren lezen en begeleiden. Zodat je anderen de ruimte geeft om aan belemmerende patronen voorbij te (kunnen) groeien.

  • Deze leergang is voor moedige en ambitieuze teamcoaches die zichzelf willen uitdagen het beste van zichzelf te geven. Na het volgen van deze leergang weet jij precies hoe je jezelf kunt inzetten als instrument om teams blijvend in beweging te krijgen.

Kennis maken?

Je bent er klaar voor én je hebt toch nog wat vragen. Of je wilt ons eerst wat beter leren kennen. Laat een bericht achter en wij nemen contact met je op. Geheel vrijblijvend uiteraard. Zodat jij precies weet waaraan je begint in 2024.

Deze leergang is een onderdeel van StorkCoaching